Här är allt du behöver veta om elcyklar

EXPRESSEN. Alt om bilar 2018.07.29

Elcykeln funkar både för pendling och för en semester i naturen. 

Foto: Patrizia Tilly - stock.adobe.com / 85768170

Försäljningen av elcyklar har ökat rejält under de senaste åren, inte minst efter införandet av en elcykelpremie. Men det finns många fallgropar för den som är intresserad av att byta ut cykeln eller bilen.
Här reder vi ut begreppen och rätar ut alla frågetecken kring elcyklarna.

För vem passar en elcykel?

Den gruppen som i störst utsträckning köper elcyklar är pendlare i städer. Har du så kort pendlingsavstånd att du cyklar dig enkelt och snabbt är en elcykel onödig, men har du en längre bit kan en elcykel passa bra.

– I början var det många som trodde att det var något för äldre eller andra som inte orkar cykla, men nu används elcyklar av alla från pendlare och barnfamiljer till hantverkare, säger Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet.

Det är dock viktigt att kolla över cykelvägarna där du bor. Provcykla eller gå vägen till jobbet innan du köper en elcykel – finns inga bra cykelvägar kanske det är ett onödigt köp.

Om du ofta cyklar med packning, till exempel matkassarna, är en elcykel ett bra alternativ. Att få med sig tunga kassar på en vanlig cykel kan vara tungt och jobbigt, det blir betydligt lättare med ett batteri som hjälper till. Dessutom finns det specialbyggda transportelcyklar.

– Det vanligaste är att de är byggde med två hjul fram och ett bak, och har ett lastutrymme där fram. I en bra transportcykel kan du få plats med lika mycket packning som i en liten bil, säger Lars Strömgren.

LÄS MER: STORT TEST: Här är årets bästa elcyklar

Hur fungerar en elcykel?

När du trampar så börjar batteriet hjälpa till och ge extra fart. Det gör att det går betydligt lättare att trampa på i uppförsbackar eller motvind. Batteriet hjälper bara till när du trampar, du kan alltså inte bara sitta still och låta batteriet göra jobbet.

Batteriet slutar hjälpa till när cykeln går 25 kilometer i timmen – snabbare än så säger lagen att elcykeln inte får gå. Men det finns inget som hindrar dig att fortsätta trampa och manuellt nå högre hastigheter. Undantaget är för så kallade Speedbikes som är klassade som mopeder och därför får gå i upp till 45 kilometer i timmen.

Du behöver i regel inte styra hur batteriet jobbar på något speciellt sätt, utan det känner av hur du trampar och fungerar automatiskt utifrån det.


Batteriet sitter oftast antingen så här, vid pakethållaren eller på ramen.
Foto: claudiovaldes - stock.adobe.com / 109800641

Vad finns det för olika elcyklar och vad kostar de?

Att dela in elcyklar i olika kategorier är inte helt enkelt, men man kan ändå prata om fyra olika typer av elcyklar:

 Klassiska cyklar. De liknar vanliga damcyklar fast med ett batteri på. De är de enklaste cyklarna, med minst antal avancerade funktioner, och är därför billigast. Cirkapris: Från 11 000 till 23 000 kronor.

 Sportiga cyklar. Jämfört med de klassiska är de mer inriktade på hög hastighet och acceleration, snarare än komfort. Till exempel har de ofta smala däck för att minska rullmotståndet. Cirkapris: Från 15 000 kronor till 28 000 kronor.

 Mountainbikes. Ett steg upp från de sportiga cyklarna finns mountainbikes, för dig som vill kunna ta med dig din elcykel ut i skog och mark. För att hålla även utanför vägarna och cykelbanorna krävs en mer stryktålig cykel, vilket höjer priset. Cirkapris från 23 000 till 45 000 kronor.

 Speedbikes. Det här värstingalternativet är klassat som moped, vilket gör att den får gå i upp till 45 kilometer i timmen. Inget för den som är rädd för fart, 45 kilometer i timmen på en cykel är snabbare än vad man tror. Cirkapris från 20 000 till 70 000 kronor.

Förutom att välja rätt typ måste du, precis som när du köper en vanlig cykel, hålla koll på höjden. Det viktiga här är givetvis att det känns bra när du testcyklar (vilket du givetvis alltid ska göra innan ett köp).

En elcykel av den sportigare modellen.
Foto: SHUTTERSTOCK

LÄS MER: Körde trimmad elcykel i 100 km/h – greps av polis

Hur länge håller cykeln och batteriet?
Hur länge elcykeln håller beror så klart på hur mycket man cyklar med den och under vilka förhållanden. Precis som en bil behöver en elcykel regelbunden service, rekommendationen är att göra det minst en gång per år.

Om elcykeln får regelbunden service kommer den att hålla i många år, till skillnad från batteriet. Ett vanligt elcykelbatteri håller för 800 laddningar.

Hur många år det är beror givetvis på hur mycket du cyklar, men ett vanligt batteri måste laddas efter mellan tre och tio mil. Det här varierar på hur mycket du använder det och på vilken effekt, men också på andra saker som temperaturen ute och cyklistens vikt.

Ett vanligt batteri håller ofta någonstans mellan tre och fyra år. Då måste det bytas ut, vilket kostar mellan 4000 och 12 000 kronor.

LÄS MER: Ny studie: cykla och sms:a är inte farligt

LÄS MER: Körde trimmad elcykel i 100 km/h – greps av polis

Hur länge håller cykeln och batteriet?
Hur länge elcykeln håller beror så klart på hur mycket man cyklar med den och under vilka förhållanden. Precis som en bil behöver en elcykel regelbunden service, rekommendationen är att göra det minst en gång per år.

Om elcykeln får regelbunden service kommer den att hålla i många år, till skillnad från batteriet. Ett vanligt elcykelbatteri håller för 800 laddningar.

Hur många år det är beror givetvis på hur mycket du cyklar, men ett vanligt batteri måste laddas efter mellan tre och tio mil. Det här varierar på hur mycket du använder det och på vilken effekt, men också på andra saker som temperaturen ute och cyklistens vikt.

Ett vanligt batteri håller ofta någonstans mellan tre och fyra år. Då måste det bytas ut, vilket kostar mellan 4000 och 12 000 kronor.

LÄS MER: Ny studie: cykla och sms:a är inte farligt

Hur fungerar bidraget?

Om du köper en ny elcykel får du ett bidrag på 25 procent av priset, upp till 10 000 kronor. För att få bidraget måste du vara folkbokförd i Sverige och ha ett svenskt personnummer, samt vara över 18 år. Det går bara att få ett bidrag per person.

För att få bidraget måste du skicka en ansökan till Naturvårdsverket. Det gör du enklast digitalt, och då ska du få besked efter fyra dagar och pengarna efter tio dagar. Skickar du i stället en ansökan per post kan det ta månader innan pengarna betalas ut.

I ansökan måste du skicka med kvittot samt något dokument där cykelns ramnummer framgår. Ansökan måste skickas in inom sex månader efter att du köpt cykeln.

Endast nya cyklar omfattas av bidraget, du kan alltså inte få pengar för en elcykel som du leasat, hyrt eller köpt begagnat. Det går heller inte att få bidrag för hemmabyggen eller för att konvertera en cykel till en elcykel genom att installera ett batteri på den.

Så mycket kostar olika elcyklar med bidraget

Enkel modell för 15 000 kronor: 11 250 kronor.

Avancerad modell för 25 000 kronor: 18 750 kronor.

Lyxmodell för 50 000 kronor: 40 000 kronor.