Värt att satsa på en lite dyrare cykel

Ekonomi21 april 2018 

KONSUMENT Elcyklar blir allt populärare. Efter en lite trevande start har marknaden i Sverige formligen exploderat – mycket tack vare den statliga premien på 25 procent av inköpspriset. TT har i samarbete med tidningen Allt om Elcyklar testat sex olika märken.

 

Allt fler lämnar numera bilen hemma och tar sig fram på två hjul. Försäljningen av elcyklar har fördubblats på två år. I samarbete med tidningen Allt om Elcyklar har vi testat sex olika märken på marknaden. Alla cyklar i vårt test har så kallad damram eller lågt insteg, men de flesta finns också i varianter med herram. Bild: Fredrik Sandberg/TT

De finns mängder av modeller i olika prisklasser att välja på och det är många parametrar att ta hänsyn till vad gäller batteri, växlar, motor, kvalitet och garantier. Olika motorsystem förklarar en stor del av prisskillnaden på elcyklar. Den enklare och billigare navmotorn fungerar gott för de flesta, men mittmotor ger mer cykelkänsla och längre körsträckor.

Alla cyklar i vårt test har så kallad damram eller lågt insteg, men de flesta finns också i varianter med herram. Till "Bäst i test" utses Trek TM1+. Visserligen kostar den över 20 000 kronor men den ger mycket elcykel för pengarna, bland annat har den mittmotor.

De värsta avarterna ser man inte mycket av längre. Men samtidigt är elcyklar under stark utveckling, de kommer att vara annorlunda om fem år.

– Visst kan man köpa en billig elcykel. Men de har ofta litet batteri och enkla fälgbromsar. Vill man ha prestanda och bra utrustning kostar det mer. Börja med en billig elcykel om du är osäker på hur mycket cykling det blir. Det är värre om man köpt en elcykel för 35 000 kronor och måste sälja den för att man tröttnat, säger Gustav Forsberg, chefredaktör för Allt om Elcyklar.

Läs mer:Elcykeln trampar på i turbofart – men är en trafikfara

Dock talar mycket för att man verkligen cyklar. Elcyklister lär trampa nästan dubbelt så långt som vanliga cyklister. De allra flesta elcyklar som säljs är klassiska dam- eller herrcyklar. Men det finns många andra typer, mountainbike är stort i Mellaneuropa, och nästan alla lastcyklar har numera elmotor.

Fakta

Elcyklar

 • En elassisterad cykel har en motor på upp till 250 watt, som driver upp till 25 km/tim. Det krävs att man verkligen trampar för att motorn ska dra.

• Under 2017 såldes cirka 67500 elcyklar. Numera finns en statlig elcykelpremie på 25 procent av inköpspriset och högst 10000 kronor, vilket förväntas öka försäljningen ordentligt. Organisationen Cykelbranschen har en prognos på 130000–150000 sålda elcyklar för 2018.

• Det är hos Naturvårdsverket som man ansöker om elcykelpremien. I ansökan ska enkopiaav inköpskvittot bifogas. Fordonets ramnummer ska framgå av kvittot eller annan handling. Elcykeln måste vara CE-märkt eller överensstämma med standarden för elcyklar (SS-EN 15194).

Gustav Forsberg konstaterar att elcykeln i dag är en mogen produkt.

– De värsta avarterna ser man inte mycket av längre. Men samtidigt är elcyklar under stark utveckling, de kommer att vara annorlunda om fem år.

Läs mer:Äger du en dyr cykel? Här är försäkringsfällorna du ska se upp med


Olika motorsystem förklarar en stor del av prisskillnaden på elcyklar. Just den här modellen har en navmotor på framhjulet. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Ett väsentligt val är om elcykeln ska ha navmotor eller mittmotor. Navmotorn är en enklare konstruktion där motorn drar när pedalerna roterar. Mittmotorn är mer sofistikerad, där beror motorkraften på hur hårt du trampar, vilket ger mer naturlig cykelkänsla.

– Med navmotor kan man lufttrampa utan att ta i. Med mittmotor måste du trycka till på pedalerna och får då längre räckvidd, förklarar Gustav Forsberg.

Bra bromsar är viktiga på elcyklar, helst hydrauliska skivbromsar som har bäst bromseffekt. För två år sedan fick ett test som visade att elcyklar inte hade tillräcklig bromsverkan stor uppmärksamhet.

Gustav Forsberg på Allt om Elcyklar känner dock inte igen det problemet.

– Jag har testat många cyklar som redaktör, men har inte stött på någon med direkt dåliga bromsar, säger han.

Fakta

Så här gjorde vi

Testet av elcyklar är gjort i samarbete med tidningen Allt om Elcyklar. Tidningens redaktörer har granskat motorsystem,utrustning, användning (cykelkänsla) och prisvärde. Uppgifter om körsträckor är ungefärliga siffror. Många faktorer påverkar hur lång körsträckan verkligen blir. Betygsskalan är 1–5 där 5 är bäst.

1. Trek TM1+ Lowstep

Betyg: 4

Cirkapris: 22 000 kr

Motor: Mittmotor Bosch

Bromsar: Hydrauliska skivbromsar

Växlar: 8 utanpåliggande

Batteristorlek: 400 Wh

Uppskattad körsträcka: 100 km

Garanti: Två år på motor, controller och batteripaket

Delbetyg:

Motorsystem: 4

Utrustning: 4

Användning: 4

Prisvärde: 4

Omdöme: En välbyggd elcykel som har tillräcklig utrustning, som hydrauliska skivbromsar, punkteringsskyddade däck och godkänt lås. Har ett bra och tyst mittmotorsystem, om än inte det starkaste. Mycket cykel för pengarna. Finns även i herrmodell.

Plus: Tyst motorsystem med bra cykelkänsla. Lite lättare än andra.

Minus: Motordisplayen går inte att lossa.

2. E-Green Steps OneCity 8

Betyg: 3,75

Cirkapris: 23 999 kr

Motor: Mittmotor Shimano

Bromsar: Hydraulisk skivbroms fram och fotbroms

Växlar: 8 navväxlar

Batteristorlek: 417 Wh

Uppskattad körsträcka: 100 km

Garanti: 2 år på cykeln och 2 år på batteriet om det registreras.

Delbetyg:

Motorsystem: 5

Utrustningen: 4

Användning: 4

Prisvärde: 2

Omdöme: Stark mittmotor med mycket cykelkänsla, dock lite högljudd. Cykeln förefaller vara välbyggd, bland annat med plåtskärmar och grova däck. Aningen tungtrampad utan motor. Har godkänt ramlås. Finns även i herrmodell.

Plus: Dragvilligt motorsystem.

Minus: Dyr. Högljudd motor.

3. Crescent Elina

Betyg: 3,5

Cirkapris: 17 000 kr

Motor: Navmotor framhjulet

Bromsar: Fotbroms bak och rullbroms fram

Växlar (antal och typ): 7 navväxlar

Batteristorlek: 396 Wh

Uppskattad körsträcka: 60 km

Garanti: 3 år om man registrerar och servar cykeln hos en certifierad specialist.

Delbetyg:

Motorsystem: 4

Utrustning: 4

Användning: 3

Prisvärde: 3

Omdöme: Lågt insteg gör den lätt att gränsla. Snäll motorstyrning, som inte är så rivig. Den kan ställas om för mer klös. Passar försiktiga cyklister. En robust konstruktion, med bland annat svetsad pakethållare, som bör hålla länge. Bra korg som håller kvar småsaker. Godkänt ramlås.

Plus: Snäll motor, kraftig konstruktion.

Minus: Kräver högsta assistansnivå, för att nå 25 km/h.

4. Ecoride Ambassador

Betyg: 3,5

Cirkapris: 17 000 kr

Motortyp: Navmotor framhjulet

Bromsar: Fotbroms bak och hydraulisk skivbroms fram

Växlar: 8 navväxlar

Batteristorlek: 522 Wh

Uppskattad körsträcka: 75 km

Garanti: 1 år.

Delbetyg:

Motorsystem: 3

Utrustning: 4

Användning: 4

Prisvärde: 3

Omdöme: En välbyggd cykel med effektiva bromsar och en motor som drar duktigt på högre effekt. Smart stöldskydd – för att aktivera elsystemet krävs en elektronisk bricka. Väl utrustad för den normale cyklisten, med godkänt ramlås och korg. Har funktion som visar när det är dags för service.

Plus: Stort batteri. Bra stöldskydd. Välbyggd.

Minus: Motorn rivig på högsta assistans.

 5. Batavus Torino E-Go

Betyg: 3,25

Cirkapris: 17 495 kr

Motortyp: Navmotor framhjulet

Bromsar: Fotbroms bak och hydraulisk fälgbroms fram

Växlar: 7 navväxlar

Batteristorlek: 400 Wh

Uppskattad körsträcka: 60 km.

Garanti: 2 år. 1 år extra på elsystem och batteri om man registrerar cykeln.

Delbetyg:

Motorsystem: 2

Utrustning: 4

Användning: 4

Prisvärde: 3

Omdöme: En rejält byggd cykel som känns trygg. Ramen är riktigt stabil och styrningen följsam. Den har några smarta detaljer som heltäckande kedjeskydd (bra på vintern) och styrlås (cykeln står stadigt). Motorn drar mjukt och fint, men vi hade uppskattat mer kraft för tunga backar.

Plus: Välbyggd och stabil. Lämplig på vintern.

Minus: Inte den rappaste motorn.

6. Biltema Yosemite Low Step 28

Betyg: 3

Cirkapris: 7 999 kr

Motor: Navmotor framhjulet

Bromsar: Fotbroms bak, fälgbroms fram

Växlar (antal och typ): 7 navväxlar

Batteristorlek: 360 Wh

Uppskattad körsträcka: 30–60 km

Garanti: 1 år.

Delbetyg:

Motorsystem: 3

Utrustning: 2

Användning: 3

Prisvärde: 4

Omdöme: Lågt insteg passar om du är lite stel. Low Step ger mycket för pengarna. Det är en fullt fungerande elcykel om man nöjer sig med ett enklare utförande och inte ska dra tungt. Har grundläggande utrustning, förutom lås. Frågetecken dock hur den håller i längden.

Pus: Riktigt lågt pris.

Minus: Kräver högsta assistansnivå för att nå 25 km/h.